Nu har brf Vivalla kommit halvvägs
Bloggat den | September 9, 2010 klockan 11:29 am |
Efter att Alexander Gaglianos första inslag om brf Vivalla i Radio Uppland i går morse började det hända saker.
Det första som hände var att både brf Vivalla och Riksbyggen mailade oss (mig och Fatou) bara några minuter efter första nyhetssändningen - något som vi har gått och väntat på i flera dagar. De gav visserligen inga svar på våra frågor, men det faktum att de mailade ändå får ju ses som ett framsteg.
Du kan läsa deras mail här.
I anslutning till Radio Upplands artikel på nätet, kom det en del kommentarer:
Olagligt?
Får man verkligen göra så? Det känns obehagligt att människor skiljs ut på det här sättet!
Upprörd
**********
Synnerligen olämpligt
Föreningens agerande är synnerligen olämpligt. De pekar ut människor som har behov av allas vårt stöd. De behöver inte bli ytterligare stigmatiserade av sina grannar, tvärt om. Lägenheterna är till för människor som ska klara sig själva i samhället. Hjälp dem, stjälp dem inte.
Ta bort detta OMEDELBART!
Fredrik Sjöberg (FP), Ordförande, Styrelsen för Vård & bildning, Uppsala kommun
**********
Fy!! hemsk att göra så där….
Jag tycker att det ör helt oacceptable att man stämpla folk på så sett. Det är kränkande och förolämplig mot människor. Lägenheterna har de boende fått via Uppsala kommun, uppgifter som ska vara skyddade av sekretess. Hur kan ordförande avslöja sådana uppgifter. Jag tycker att omedelbart polis anmäla bostadsrättsföreningens ordförande Bernt Jonsson
Janne
**********
Följd av ombildningen av allmännyttan?
Återigen ett exempel på ej genomtänkta konsekvenser när alla lägenheter ska ombildas till bostadsrätter. Om kommunen hade tillräckligt med bra lägenheter i allmännyttan för dessa ändamål skulle situationen aldrig uppstå.
Det behöver inte handla om att bostadsrättsföreningen vill hänga ut de boende - även om man inte borde gjort på detta sättet. Om det är lägenheter med kort boendetid kan upplysningen vara av praktiskt värde för posten, fastighetsskötare, hantverkare osv eftersom det byts personer och det är olika som ansvarar för betalningen etc.
Sholmarn
**********
Lagvidrigt
Bostadsrättsföreningar har agerat felaktigt. Bostadssociala lägenheter skall icke pekas ut på detta sätt. Vi i Hyresgästföreningen är starkt kritiska och kommer direkt att kontakta kommunens handläggare i bostadssociala frågor - de har skyldighet att informera hyresvärdar - i detta fallet en bostadrättsförening om att man inte märker upp lägenheterp på detta sätt.
Cecilia Staland,ordförande i Hyresgästföreningen Uppsala/Knivsta
**********
äganderätt
Läser till min stora förvåning kommentarer från läsare, ja, t o m ordförande i en av Uppsala kommunstyrelser som uppvisar total okunnighet på bostadsrättsliga området. Varför inte inforskaffa lite juridiska grundfakta innan man kastar sig iväg med hot om polisanmälan?!
Flera av boende i våra bostadsrättsföreningar hade investerat ofantliga summor i sina boenden och kommer att sitta i skuld till banken i flera decennier, har de rätt att veta vad som försiggår i eget trapphus? Solidaritetstänkande ska inte få förgrumla vår syn på äganderätt. För övrigt har kommunen flera jurister som kan kopplas på fallet Vivalla.
Emma
**********
Att göra sig lite bättre
Ibland tror jag att vissa människor försöker göra sig bättre genom att göra andra människor sämre. Man pekar och säger titta vilket misslyckande där är i alla fall inte jag så då tycker jag mig vara för lite mer. Bostadsrätt Vivallas styrelse är ett exempel på denna förseelse. Det tragiska är att det här blir en maktfaktor för dem som bor i deras lägenheter. Så i mycket är det ett maktövergrepp. Som ägare till ett antal av lägenheterna bör Uppsala kommun stoppa detta. Ett gott råd till styrelsen är att jobba på att förbättra era egna karaktärer och livsvillkor så slipper ni försöka plocka poäng på att göra ner era medmänniskor. Det ger ett bättre liv både för er själva och omgivningen. Att plocka poäng på att göra ner andra brukar i tillägg alltid falla tillbaka på en själv. Jag antar att det är precis där ni är i dag. Börja med en utsträckt hand och ett öppet och ärligt förlåt. Det är enklare än ni tror.
britta jobe
**********
Till sign. Emma:
Du tycks ha missförstått vad det här handlar om. Det är INTE en diskussion om äganderätt. Det är en diskussion om hur enskilda individers integritet kränks, då en bostadsrättsförening torgför sekretessbelagda uppgifter.
Att ägare till bostadsrätter har skuldsatt sig, är inget argument i den här diskussionen. De som hyr bostadssociala lägenheter betalar betydligt MER per månad för sitt boende än den som betalar månadsavgift + lån. Bostadsrättsinnehavaren betalar en del av pengarna “till sig själv” medan den med bostadssocialt kontrakt inte äger så mycket som en tröskel i lägenheten, och aldrig kommer få tillbaka en enda krona.
För den som vill veta vem som äger resp. lägenhet finns förteckningar över detta. Det är ingen information som behöver anslås i trapphusen.
Exakt vad får du ut av informationen “Familjen Karlsson har ett bostadssocialt kontrakt”? Om den informationen är relevant, så torde det väl även vara relevant att få veta vilka av bostadsrättsinnehavarna som t.ex. är arbetslösa eller dömda brottslingar? Eller?
Vad menar du förresten att det är som “försiggår” i trapphusen?
theWitch
Det är ju oerhört glädjande att såväl politiker som Hyresgästföreningen reagerar.
En kär vän skrev i en kommentar
Fantastiskt bra gjort av dig och Fatou.
Det värmde lite extra, med tanke på att denna vän har en lite högre befattning inom socialtjänsten, och därmed lär ha insyn i hur utsatta människor drabbas av uthängningar av detta slag.
I brf Vivallas gästbok har bostadsrättsinnehavarna börjat uttrycka sitt missnöje med styrelsens agerande:

(Jag har maskat bilden, då jag inte har samma behov som brf Vivallas styrelse av att få personliga uppgifter)


Sedan har det fortsatt med gästboksinlägg där man uttrycker missnöje över en hel del missförhållanden. Vivalla-gate verkar ha fungerat som en propplösare.
Lotta Bromé tog upp styrelsens uthängningar i P4 Extra. Efter det tog det inte långt stund innan det kom ett mail från styrelsen för brf Vivalla:
Hej jag vill bara nämna att det finns ett nytt inlägg på hemsidan som ni kanske vill läsa.
“Märkningarna av dessa lägenheter kommer att tas bort i väntan på ett beslut från hela styrelsen. Ett mer utförligt uttalande kommer efter det extrainsatta styrelsemötet onsdagen den 15/9 då det beslutas om hur föreningen kommer att göra i fortsättningen.”
Jag har även beställt nya namnskyltar som kommer att komma upp snarast, troligtvis under morgondagen.
MVH Jonas
Samma information lades ut i gästboken. Radio Uppland gjorde ett uppföljande inslag.
Idag kommer alltså namnskyltarna i brf Vivalla att bytas ut, och på onsdag kommer ett formellt beslut tas om att inte fortsätta med dessa uthängningar.
BRA!
Jag förstår bara inte varför man inte valde att rätta till det första gången man blev uppmärksammade på det olämpliga i agerandet. Istället valde man att komma med nonchalanta svar (de gånger man svarade), för att avsluta med att schavottera i riksmedia.
Det kom en kommentar från Boende i brf Vivalla:
Hej,
Måste bara få kommentera Susanne Lindhs inlägg:
Hej,
Jag vill bara meddela att detta är inget som Riksbyggen står bakom eller förespråkar. Vi har också uppmanat föreningen att ta bort noteringen om Uppsala kommun bakom den boendes namn.
Mvh
Susanne Lindh
Detta stämmer inte då riksbyggen har med en representant på varje styrelsemöte. Protokoll finns att hämta då detta styrelsebeslut togs!
Jag vill inte att du skriver ut mitt namn på sidan!
Naturligtvis avslöjar jag inte namn på någon som kontaktar mig (såvida man inte är en myndighets- eller företagsrepresentant som kontaktar mig i tjänsten, då kan det hända att jag låter namnet framgå)!
Jag kommer att maila personen som skrev kommentaren, och så får vi se vart det leder.
Nu återstår bara för styrelsen för brf Vivalla att ge en hållbar förklaring till varför man ens började med dessa märkningar, samt att de framför en ursäkt, såväl offentligt som personligen, till de drabbade människorna.
Det skall bli intressant att höra Riksbyggens förklaring till påståendet om att man inte står bakom uthängningarna, när man faktiskt själva har deltagit i beslutet att agera så.
Andra som har skrivit om Vivalla-gate:
Britta: Intressanta inlägg
Ilona Szatmari Waldau: Skamligt av bostadsrättsföreningen
editor@OurComments.org: Förening pekar ut bostadssociala lägenheter
Svarten: Brf hänger ut bostadssociala lägenheter. Han tillägger sedan i en kommentar till sitt inlägg:
Det var först i dag jag noterade vem som är ordförande i brf Vivalla. Om jag känner honom rätt - vilket jag gör - skulle han förmodligen inte ha något att invända om det gavs möjlighet att även ange lägenhetsinnehavarnas etnicitet.
OBS!
Vi har nu även uppmärksammat att det finns fler bostadsrättsföreningar i Sverige som hänger ut lägenheter med bostadssociala kontrakt på liknande sätt. Vi har fått en del material för att gå vidare med detta, men om du känner till liknande märkningar, så kontakta oss på:
tonarsmorsa@gmail.com
thebitch@thewitch.se
Bifoga gärna foto på uthängningarna! Vi garanterar fullständig anonymitet för den som inte vill framträda med namn!!
Fatou har också bloggat om detta idag.
Andra bloggar om Stigmatisering, Brf Vivalla, Uppsala, Media, Radio Uppland, Bostadssociala kontrakt, Lägenheter, Riksbyggen, Uppsala kommun, Lotta Brommé, P4 Extra
Intressant?
Kommentarer:
16 Kommentarer to “Nu har brf Vivalla kommit halvvägs”
Lämna gärna en kommentar
Om du vill veta hur du skall göra för att din kommentar skall publiceras, så kan du läsa här.






September 9th, 2010 @ 12:16
Jag har redan skrivit det inne hos Fatou, men det tål att upprepas: Ni två är jäkligt coola, och det borde finnas fler såna som ni!! Grattis till ett bra resultat!!
September 9th, 2010 @ 12:35
[...] Nu har brf Vivalla kommit halvvägs [...]
September 9th, 2010 @ 12:37
Stor heder till er som har grävt fram och belyst det här! Ni förtjänar pris för ert civilkurage, och att ni står upp för utsatta människor på det här sättet.
Jag gör vågen!
Jag bor själv i brf Vivalla. Även om jag inte bor i någon av de utpekade lägenheterna så har jag tyckt att dessa märkningar är obehagliga. Det är information som jag varken behöver eller vill ha. Jag hoppas att styrelsens ordförande mycket tydligt går ut med en ursäkt till de som har hängts ut.
Jag vet att fler bostadsrättsinnehavare här håller med mig. Visst finns det säkert de som tycker att det är “finare” att äga sin bostad och de sitter säkert och gnisslar tänder över det ni har gjort. Men alla som har något innanför pannbenet applåderar er tåga. Ni har gjort något som vi bostadsrättsinnehavare rimligen borde ha gjort själva för länge sedan.
Tack!
September 10th, 2010 @ 18:48
Det verkar som om Riksbyggen har gett pris till Vivalla 2006: Uppsaladirekt.com
Då borde de kanske ha koll på vad den gör? Det skulle vara kul att höra vad Riksbyggens representant i styrelsen har att säga mer om föreningen.
September 11th, 2010 @ 00:22
@Bitten Tack, även om jag inte anser att jag och Fatou är att gratulera i detta. Gratuleras skall de som hittills har tvingats lida av brf Vivallas styrelses dumheter.
Även om jag inte själv känner mig nämnvärt cool i detta, så måste jag berätta att den 14-årige sonen (igår när jag drog hela denna story för honom) sa; Du är så cool, mamma! Jag älskar dig, och är så stolt över dig!
Jag måste medge att han (eller snarare beviset på hans empati och värderingar) fick mig att växa ett par dm.
@En som bor i brf Vivalla Tack för din kommentar, även om jag återigen vill betona att det inte känns särskilt “hedersamt” att ha tagit itu med detta. Det var snarare en självklarhet. Hade jag sett det här utan att reagera, då hade jag bara varit en liten lort.
Det finns två sorters människor; De som väljer att göra något, och de som väljer att stå bredvid och klaga. Var och en väljer själv vilken grupp man vill tillhöra.
@LeoB Ja, jag hade uppmärksammat det där, men tack för ytterligare en länk i frågan.
Riksbyggens representant i styrelsen är involverad i detta, så det vore verkligen mycket intressant att få höra vad han har att säga…
September 11th, 2010 @ 08:04
Ja men där ser du då, att jag har rätt!!
Om Mr T säger samma sak så är det såklart så det är!! Bara för dig att acceptera, ser du!! 

Sen har han en ganska cool pappa oxå.. med tanke på HANS inlägg i sin blogg för några dagar sedan!!
Coola familjen.. För även era ungar verkar ju ha både empati och skinn på näsan vad jag förstått!! Man lär i den skola man går, brukar det ju heta, och det verkar ju stämma här!!
September 11th, 2010 @ 10:25
@Bitten Visst är det viktigt att man lyckas ge rätt värderingar till sina barn. Men jag tycker inte att de behöver tycka att jag är cool pga det här. Däremot hoppas jag att de hade skämts över mig, om det hade varit så att jag hade sett det här - och struntat i det..!
Har AG uppdaterat? Det hade jag missat. Hahaha. Trodde att hans blogg stod med ena foten i graven. Måste kolla.
…..
Du har rätt. Han hade uppdaterat.
Ja, apartheid är också en viktig fråga att ta ställning i. Det är viktigt att engagera sig i både stort och smått. Det är väl det som är lite av kärnfrågan i livet;
Att välja att göra något, eller välja att stå bredvid och klaga.
September 11th, 2010 @ 14:22
..fast nu var det väl egentligen inte apartheid AG’s inlägg handlade om..
Han gjorde bara en skitsnygg metafor.. Klockren, faktiskt! 
Han hämtade “inspirationen”.. (Hm..) från en annan blogg..
September 11th, 2010 @ 14:24
..oj.. jag klickade lite för fort där..:-) Faktum är att även AG´s inlägg handlade om Vivalla-Gate
September 11th, 2010 @ 15:04
@Bitten Ok, det har jag missat helt. Får höra med honom nästa gång jag springer på honom
September 12th, 2010 @ 20:16
@Bitten Ok, nu har jag kollat med AG. Det handlade tydligen om en blogg jag inte följer, så då var det ju inte så konstigt att jag inte gjorde den kopplingen. Jag tänkte nog snarare att han hade inspirerats av Fatous bloggserie om Sydafrika.
September 13th, 2010 @ 19:17
Jag kopplade direkt jag.. och det gjorde Fatou oxå..
Men som sagt.. inte så konstigt att det gick dig förbi..
September 13th, 2010 @ 23:20
@Bitten Nej, Fatou kopplade inte heller. Hon följer inte heller bloggen som tydligen avses, så även hon behövde “upplysas” för att inte tro att det handlade om apartheid.
September 14th, 2010 @ 06:48
Ok..
Jag trodde att hon kopplade själv eftersom hon kommenterat .. Då var det bara jag då som fick ett light bulb moment när jag läste inlägget!! Jag hade ju lite smått ruskat på huvudet själv åt kommentaren som han byggde sitt inlägg på, så jag kände igen det direkt!!
September 14th, 2010 @ 18:00
Jag trodde jag kopplade att det handlade om Vivalla med Apartheid, att det fanns ännu en twist på det hela fattade jag inte förrän jag blev upplyst om det!
Ibland tar det lite längre tid för polletten att trilla ner…!
September 15th, 2010 @ 05:51
@Tonårsmorsa.. Var du glad för att den ändå trillade ner!! Det är minsann inte alltid det händer!!
Och jag tyckte som sagt att inlägget var klockrent, eftersom jag “kände igen” ursprunget!!